Hoe voorkom je zitvlak problemen?

Zadelpijn voorkomen

Zestig procent van je lichaamsgewicht wordt door dat smalle zadel gedragen. Het is dus belangrijk om het juiste zadel bij je lichaam te kiezen.

  • Kies het zadel wat bij jouw past!

Iedereen heeft een ander zitvlak. Hierbij moet je denken aan niet alleen de afstand van de zitbeenderen maar ook de neerwaartse druk op het zadel. Wanneer de zitbeenderen niet voldoende steun krijgen van het zadel zul je niet op je zitbeenderen zitten maar juist op het gedeelte ertussen in. Dit levert veel druk en wrijving op dit gebied waardoor ongemakken kunnen ontstaan. Denk hierbij aan schrale plekken of zelfs ontstekingen die kunnen leiden tot (zeer) pijnlijke problemen. Zelfs Eddy Merckx startte in de tour van 1976 niet vanwege complicaties door zadelpijn. Ook Joop Zoetemelk trok in dat jaar zijn fietsbroek voor de ogen van journalisten naar beneden om een bult ter grootte van een ei te laten zien. Zijn reden om niet aan te kunnen vallen. En Greg Lemond verliet de tour in 1992 vanwege zadelpijn. En onlangs in de Giro van 2016 is Tom Dumoulin wegens zitvlak problemen uitgestapt.

  • De juiste stand van het zadel

De afstand van zadel tot aan het stuur is uiteraard ook van belang voor je zithouding. Wanneer je veel last van je zitvlak blijft houden is het verstandig om je stuur wellicht iets hoger te zetten, zodat je wat rechterop komt te zitten en de druk op je zitvlak verminderd. Ook kun je ervoor kiezen om de afstand tot je stuur te verkleinen. Staat je zadel te ver naar achter, dan maak je het draagvlak kleiner en heb je dus meer druk. Zorg in ieder geval dat je zadel waterpas staat afgesteld. Zadels zijn er in veel verschillende merken. Eén van de topmerken hierin is Prologo. Verschillende Pro Teams rijden op het merk Prologo. De Prologo zadelmeting welke hier aan vooraf gaat is in 4 stappen een essentiële weg naar het juiste zadel.

Bij een goed getraind bovenlichaam (core) ben je beter in staat om op dezelfde plek van je zadel te blijven zitten. Een beginnende fietser heeft hierdoor vaak meer druk op de billen dan een geoefende fietser. Met een goede afstelling en sterkere bovenbeenspieren ‘zweeft’ de geoefende fietser als het ware wat boven zijn zadel.

  • De juiste fietsbroek

Dan hebben we nog de fietsbroek. In prijsklassen van dertig euro tot wel vierhonderd euro. Keuze genoeg dus. Maar wat is nu eigenlijk goed? Uiteraard is de zeem in de broek het allerbelangrijkst. Deze moet, in mijn optiek, een minimale dikte van 6mm hebben en voorzien zijn van een goede ventilatie. Een fijne bijkomstigheid is een zeem dat naadloos is en “los gestikt” zit van de broek. Hiermee bedoel ik dat de zeem als een los item tussen het lycra en het huidcontact gedeelte zit. Dit geeft de zeem namelijk de mogelijkheid om de fietsbeweging perfect te kunnen volgen zonder extra wrijving te veroorzaken. Een goede broek zit als een tweede huid en voel je nauwelijks zitten. Let ook goed op de maatvoering. Een juiste maat zorgt ervoor dat de broek en dus ook de zeem perfect op de juiste plaats blijft zitten. Goede broeken zijn te krijgen van hier ook wederom verschillende kwalitatieve merken. Wij adviseren het merk G-Skin, aangezien dit merk voldoet aan de juiste voorwaarden om dergelijk ongemak te voorkomen.

  • Hygiëne zitvlak en fietsbroek

Wanneer je klaar bent met je fietstocht is het advies om de fietsbroek niet te lang na de inspanning aan te houden. Dit omdat de kans op huidirritatie groter wordt. Doe de fietskleding na iedere fietsrit in de wasmachine. Dit voorkomt bacteriële vorming en huidirritaties. Laat de kleding aan de waslijn drogen en gebruik niet de droger hiervoor. Dit is niet goed voor de zeem.

  • Gebruik van poeder of crème

Je kunt het zitvlak door insmeren van crème of poeder van de zeem of zitvlak beschermen tegen wrijving en huidirritaties. Wij adviseren hierbij om neutrale uienzalf te gebruiken wanneer je langere tochten gaat maken.